پس زمینه اختلاف منظر

چگونه حضرت فاطمه(ع) را می توان شناخت؟

حجت تاریخ
آوریل 4, 2021
گفتگو با موضوع اسلام و سکولاریسم اموی
آگوست 16, 2021
از این قلم تا کنون سه جلد کتاب در باره حضرت فاطمه زهرا (که درود خدا بر او باد!) منتشر شده است که به ترتیب عبارتند از:
1-کدام بیت الاحزان؟ ، 1367 ،انتشارات سروش تهران.
2-شهرگمشده [فاطمه چه گفت؟ مدینه چه شد؟]چاپ هفتم ،1394 انتشارت دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران.
3-فاطمیت فاطمه وتاریخ 1393 چاپ دوم ، انتشارت سوره مهر ، تهران.
در کتاب " کدام بیت الاحزان"کوشیده ام به این حقیقت توجه کنم که اگر امروز جهان اسلام بصورت یک بیت الاحزان بزرگ در آمده ومسلمانان جهان از انواع کاستی ها وناراستی ها رنج می برند از آن روست که پس از پیامبر نظام سیاسی جامعه اسلامی از امامت محمدی به خلافت قریشی وسپس سلطنت های اموی وعباسی و.......تبدیل شد واعتراض جدی فاطمه سلام الله علیها به این انحراف نادیده وناشنیده ماندو این اعتراض هنوز هم تا حد زیادی ناشنیده مانده است.
در " شهر گمشده "[فاطمه چه گفت؟مدینه چه شد؟ ] در هم طنیدگی سرنوشت اسلام وسرگذشت فاطمه(ع) مورد توجه واقع شده است. درکتاب " فاطمیت فاطمه وتاریخ " نقش ویژه و تاریخ آفرین حضرت فاطمه(ع) در جدا کردن سرنوشت مدینه النبی از سرگذشت مدینه العرب مورد توجه وبازکاوی قرارگرفته است.
گذشته ازاین سه کتاب ، در دو اثر دیگر نیز به نقش ویژه حضرت فاطمه توجه شده است که به ترتیب عبارتند از:
1-امامت وجهان امروز ، انتشارات سوره مهر ، 1398 ، تهران.
2-پنجمین پنجره وخورشید
در کتاب اخیر به رابطه سامانمند پنج تن وپنج اصل دین توجه شده وبر فاجعه پا حماسه عاشورا تکیه ویژه شده است.
در کتاب حاضر تمرکز ما بر روش شناخت چهره های تاریخ آفرین است که در صدر آنها معصومین (علیهم السلام ) قرار گرفته اند ومطالعه موردی طرح شده در این کتاب حضرت فاطمه(ع) هستند.
در حقیقت تمرکز اصلی ما در این کتاب بر " فاطمه شناسی " است بویژه می خواهیم بدانیم نقش فاطمه امروز در میان مسلمانان چیست؟
روش پیشنهاد شده در این کتاب می تواند برای مطالعه تاثیر تاریخی هر شخصیت تاریخ آفرین دیگر بویژه سایر اعضای جامعه کم تعداد و پر تاثیر و سرنوشت ساز " پنج تن " بکار گرفته شود.
تا کنون آثار فراوانی در مورد حضرت فاطمه (ع) در سراسر جهان به زبانهای مختلف نوشته شده است.در زبان فارسی نیز آثاری که در مورد حضرت فاطمه (ع) نوشته شده کم نیستند والبته هر اثر هم ارزش خاص خود را دارد ولی بنظر می رسد تا کنون کتابی در باره روش شناخت حضرت فاطمه (ع) نوشته نشده وتصور میکنم این کتاب اولین اثر در نوع خود می باشد.
کتاب حاضر در هفت فصل تنظیم شده است. فصل اول به " طرح مسئله " اختصاص یافته است. در فصل دوم به ابعاد سیاسی تاریخ اسلام پرداخته ایم . موضوع فصل سوم فاطمه شناسی است . در فصل چهارم به ضرورت شناخت علمی نقش ویژه حضرت فاطمه (ع) در تاریخ توجه شده و درفصل پنجم راه های رفته ونرفته در این زمینه طرح شده اندودر فصل ششم روش نوین فاطمه شناسی مورد بحث قرار گرفته است.آخرین فصل نیز پی نوشتهای کتاب است. در این کتاب سعی شده مطالب بطور موجز نوشته شود وگرنه در بسیاری از موارد جای تفصیل بیشتر هست.
این کتاب قدمی نو در راه شناخت علمی چهره های تاریخ آفرین بویژه حضرت زهرا(ع) است.بی تردید این قدم منتظر قدمهای بعدی است که باید بوسیله اندیشمندان وتاریخ پژوهان برداشته شوند.در خاتمه از همه همکاران محترم در انتشارات علم که زحمت چاپ و انتشار این کتاب را بر عهده دارند بویژه مدیرعامل محترم این انتشارات جناب آقای مهدی علمی که در عرصه فرهنگ فعالیت های دامن گستری داشته اند ، کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم ومن الله التوفیق وعلیه التکلان
تهران - محمد حسن زورق

6 دیدگاه ها

  1. نیکو دیالمه گفت:

    باسلام . چگونه می توان به کتاب چگونه م یتوان فاطمه را شناخت دست یافت ؟ نتوانستم جایی بیایم ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید

  2. با سلام و احترام بنده در بامیان افغانستان زندگی میکنم و تا هنوز ۲ کتاب شما امامت و جهان امروز و همچنان چگونه حضرت فاطمه را میتوان شناخت مطالعه کردم واقعا مفاهیم عمیق دارد و راهگشایی خوبی هست.

    دست شما درد نکند واقعا ممنون تان

    اما دسترسی در کتب شما و کتب این حوزه ها در افغانستان خیلی مشکل است اگر راه حلی باشد خیلی خوشحال میشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *