پس زمینه اختلاف منظر

شعر و انقلاب؛ گفتگو با سی‌تن از شعرای انقلاب اسلامی

ارتباطات و آگاهی – جلد اول: مفاهیم، مبانی و روشها
آگوست 7, 2010
اسلام و سکولاریسم از آغاز تا امروز: ویراستی جدید از کتاب دو حرکت در تاریخ
آگوست 7, 2011

گزیده کتاب
در سال ۱۳۸۶ و در آستانۀ سی‌امین سالروز پیروزی انقلاب، غربت شعر انقلاب مرا بر آن داشت که به شبکۀ چهارم سیما پیشنهاد کنم برای این مناسبت برنامۀ ویژه‌ای دربارۀ شعر انقلاب اسلامی تهیه و پخش کند. می‌دیدم برخی از شاعرانی که ده‌ها سال از فوت آن‌ها می‌گذرد در جایگاه شاعران معاصر هر روز مورد توجه قرار می‌گیرند، شاید تنها به این دلیل که در شعر با خدا خداحافظی کرده‌اند و عکس و تفصیلات و آثارشان با بهترین شیوه‌های هنری و در وسیع‌ترین سطح ممکن تهیه و پخش می‌شود و شاعران انقلاب که هنوز در قید حیات هستند، نادیده گرفته می‌شوند و آثارشان در جایی دیده نمی‌شود، در حالی که شعرشان در اوج زیبایی هنری و کارشان در حد بلوغ التزام اجتماعی است.
خوشبختانه شبکۀ چهارم سیما به این پیشنهاد پاسخ مثبت داد و برنامه‌ای در سی قسمت، که در سی شب پخش شد، با عنوان «گلبرگ» تهیه شد و در هر برنامه با یکی از شاعران معاصر دربارۀ شعر انقلاب اسلامی گفت‌وگو شد. بهتر این بود که این گفت‌وگوها را یکی از چهره‌های شاخص شعر انقلاب اسلامی انجام می‌داد، ولی درنهایت تقدیر چنین بود که این گفت‌‌وگوها را من بر‌عهده بگیرم.
این برنامه‌ها دربارۀ چهار محور مشخص پیگیری می‌شد؛ نخست آنکه، تعریف شعر انقلاب اسلامی چیست و دوم آنکه، شعر انقلاب اسلامی از کدامین مقطع زمانی آغاز شده است. سومین پرسش آنکه، چه کسانی پیشتازان شعر انقلاب اسلامی بوده‌اند و بالاخره چهارم آنکه، شعر انقلاب اسلامی چه تأثیری بر شعر و ادبیات سایر کشورهای اسلامی داشته است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *